wtorek, 17 czerwca 2014

SMAK SARDYNII - CUCINA ITALIANA

Espresso z odrobiną spienionego mleka

Czerwcowy wypad na tydzień na włoską wyspę Sardynie obfitował z setki smaków, które postanowiłam sfotografować, a potem opisać. Ci którzy mnie już trochę znają, wiedzą, że potrafię robić dużo zdjęć, fotografuje z zamiłowaniem także jedzenie. Podczas tego wyjazdu przeszłam samą siebie, jeśli chodzi o zdjęcia kawy, lodów, pasty, pizzy i wielu innych pyszności jakie miałam okazję spróbować. 

Przez ten tydzień poczułam się jak prawdziwa włoszka. Mieszkałam w Oristano z rodziną włoską mojej koleżanki - Contanzy, couchowałam w domu Sardyńczyka Giangiego z Cagliari oraz u polskiej erasmuski Klaudii w mieszkaniu z włoską duszą. Wszędzie tam mogłam przez moje podniebienie poczuć się jak mieszkanka włoskiej wyspy.

CAFFE ITALIANA

We Włoszech istnieje chyba kilkanaście, jak nie kilkadziesiąt rodzajów kawy. Osobiście najbardziej przypadła mi do gustu cappuccino i late. O każdej porze dnia pije się inną kawę. Rano jak kto woli, ale najczęściej kawę espresso z odrobiną mleka. Między 10, a 12 jest czas na wypicie Cappuccino, Caffe Late, Caffe Macchiato. Po obiedzie należy wypić podwójne espresso, żeby nie chciało nam się zbytnio spać i żebyśmy mogli wrócić do pracy. Wieczorem kawa jak najbardziej też jest dozwolona, ale częściej zastępowana zimnym piwem wypijanym w ogródkach barowych, na chodnikach, na placach. Ale o piwie w dalszej części.

Cappuccino
Caffe Late

Macchiato

Moi prywatni najlepsi kawiarze w Oristano:)

Kawa espresso z odrobiną mleka
Kawa espresso z gorącym mlekiem
Kawa espresso z lodami o smaku mango

GELATI ITALIANI

Lody... co to była za rozkosz! Możesz spotkać lody we wszystkich smakach jakie sobie wymarzysz, na zdjęciu poniżej moje ulubione lody o smaku pistacjowym, cytrynowym i limonkowym. 

Podobno włosi robią najlepsze lody na świecie... ZGADZAM SIĘ!

Włoskie lody: smak linone i pistacchio


DOLCI PER COLAZIONE

Słodkości na śniadanie, uwaga kolacjone to nie kolacja tylko śniadanie po włosku. Na śniadanie Włoch na w zwyczaju wypić kawę i zjeść słodkie ciasteczko z czekoladą albo rogalika z marmoladą.



 





WŁOSKI LUNCH - PASTA CZY RAVIOLI?

Gdy już zjadłeś śniadanie, wypiłeś dwie kawy, z między czasie lody, oznaczo to, że przyszedł czas na obiad. A na obiedzie co? Pasta! Czyli makaron z czymś albo ravioli, podobne do polskich pierogów.

Pasta z mini pomidorkami i owocami morza.

Sardyńskie pomidory w smaku czuło się słońce

Mmmm.... ravioli!

Ravioli posypane parmezanem 


SUPER LUNCH IN RISTORANTE

Jak się bawić to oczywiście przy dobrym jedzeniu. Zafundowałyśmy sobie przepyszny obiad w restauracji położonej w górach z tradycyjnym sardyńskim jedzeniem. Na przystawkę podano nam pewien rodzaj chleba smażony z włoskim chorizo i sałatką z pora. Na pierwsze danie: pasta domowej roboty z sosem pomidorowym oraz z mięsem owczym. Na drugie danie dostaliśmy olbrzymią część kurki z domowej produkcji, z chlebem zapiekanym w środku oraz warzywem którego nigdy wcześniej nie widziałam. Wszystko przy akompaniamencie domowego wina i tradycyjnej sardyńskiej muzyki rodem z gór. Myślicie deser? Tak! Zamówiliśmy deser myśląc, że nie znajdziemy na niego miejsca, co się po chwili okazało mylnym myśleniem. Deser był fenomenalny, szczególnie coś w rodzaju Panna Cotta, ale koloru niebieskiego z owoców leśnych (podobno u nich są niebieskie, a nie tak jak u nas fioletowe).








PIZZA ITALIANA

Kto się nie skusi na włoską pizze we Włoszech? Moja ulubiona to Rucola czyli salsa pomodori, mozzarella e rucola. Smakowała mi do tego stopnia, że zamówiłam ją dwa razy po rząd :) Do tej pory myślałam, że nie jestem w stanie zjeść sama całej pizzy, zdanie zmieniłam po wizycie na Sardynii. Pizza była tak pyszna, że nie dało się jej zostawić. Ale sekretem jest ciasto, które jest bardzo cienkie, przez co zjedzenie jednej pizzy jest wyzwaniem, ale jest wykonalne ;-) 


Pizza rucoli nr.1 w Oristano
Mój uśmiech mówi sam za siebie... komentarz zbędny!

Pizza Rucola <3


Deser - sorbet cytrynowy - zdziałał cuda na przejedzenie!

Mini pizza w przyulicznym barze

Pizza Rucola nr 2 w Cagliari

Pizza Carrettiera

Pizza Bufala



FRUTTA

Owoce na podwieczorek, na deser, na przekąskę na plaży. Zawsze będą dobrym pomysłem. Arbuzy opalone słońcem smakują zupełnie inaczej niż te nasze w Polsce.






BIRRA SARDA

Lokalne sardyńskie piwo - Ichnusa. W dwóch smakach: Cruda - słodka w smaku i Ichnusa Czerwona - orzeźwiająca. W barach często podawane z chipcami jako aperitivo. 




Na zakończenie na dyskotece pyszne Mojito z rumem




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz