niedziela, 6 lipca 2014

PSYCHOLOGICZNE GOSPODAROWANIE CZASEM


"Psychologiczne gospodarowanie czasem" to artykuł poświęcony temu jak znaleźć czas na wszystko w dobie pośpiechu i polskiego narzekania, że go ciągle brakuje i że jakbym miał więcej czasu to na pewno moje życie wyglądało by inaczej.

Osobiście bardzo często słyszę pytania typu:

A Ty w ogóle w Polsce jesteś? :o… ciągle widzę jakieś egzotyczne zdjęcia…!!! Takim to dobrze! Ja muszę pracować...”,
„Chwila! Moment! To Ty pracujesz i masz czas na podróże? ;o….”,
„Ale, że jak to…? Dopiero zaczęłaś pracę i już masz urlop…? ;OOO”,
„Ale jak to pracujesz na pięciu etatach…? Kiedy Ty masz na to czas….? ;Oooo

A mam! I dobrze mi z tym, że dużo się w moim życiu dzieje, że nie pracuje na nudnym ośmiogodzinnym etacie w tej samej firmie.

Spełniam się jako psycholog prowadząc diagnozę psychologiczną, rozmowy oraz terapię z młodzieżą. Ogromną satysfakcję czerpię z bycia nauczycielem języka hiszpańskiego, ze względu na to, że uwielbiam ten język, a widok jak pasją zarażam innych i widzę ich postępy jest bezcenny! Od czasu do czasu jestem także animatorem dziecięcym co jest fenomenalne dla mnie, bo mogę widzieć szczery uśmiech maluchów od ucha do ucha, jak otwieram przez nimi chustę animacyjną albo maluje im buzie. Czerpiąc z mojego doświadczenia z Wolontariatem Europejskim, postanowiłam propagować tą ideę w moim mieście oraz dać szansę młodym osobom z zagranicy na przyjazd do organizacji, gdzie stałam się koordynatorem projektów międzynarodowych! Mało? To tak na dodatek jestem blogerem. Dopiero zaczynam, ale pisanie przynosi mi wielką frajdę. Rozmawiam przez papier sama ze sobą, podsumowuje codzienne burze, które rodzą się w mojej głowie. Jestem ciekawa świata i chcę się z tym Wami dzielić! Bo nie chodzi tylko o podróżowanie, ale o bliskie spotkania z drugim człowiekiem.

To tak tytułem wstępu! Czuję się jakbym wypowiedziałam te słowa na jednym tchu :)

A teraz mam coś dla Ciebie Drogi Czytelniku. Coś co może Ci ułatwić lepsze rozplanowanie Twojego czasu, życia, a nawet celów jakie sobie w nim stawiasz. A co to takiego?

Dziennik! Tak dziennik, radzę ci żebyś zaczął prowadzić dziennik albo kalendarz, gdzie będziesz zapisywać sprawy do zrobienia, to co już zrobiłeś danego dnia w sprawach zawodowych jak i osobistych. Jeśli masz tak jeszcze trochę miejsca dopisuj także fajne momenty z każdego dnia, np. : pierwszy płomyk słońca, miła rozmowa w autobusie, kupiłam różowy lakier do paznokci i pomalowałam paznokcie u stóp, itp. Nie muszą być to jakieś wielkie rzeczy, ale to co sprawiło Ci przyjemność danego dnia, jak zaczniesz to zapisywać, zobaczysz, że więcej miłych rzeczy zacznie Cię spotkać. A to dlatego, że zaczniesz zwracać uwagę na małe rzeczy. A z tym małych momentów składa się życie, a nie z tego, że codziennie idziesz do pracy, żeby zarobić na ten przysłowiowy chleb.

To nie jest psychologiczny bełkot, którzy jedynie wyczytałam z mądrych książek, to przede wszystkim teoria wypróbowana na mojej własnej skórze. Dziennik prowadzę od trzech lat. Zapisuje w nim wszystko. I czuję, że lepiej zarządzam swoim czasem. Dalej tracę wiele godzin na Facebooku czy innych portalach i robię inne bezsensowne rzeczy. Czasem myślę, że jest nim sen, bo zabiera mi 1/3 życia, ale to jest jakby oddzielny temat.


Moje kalendarze z ostatnich trzech lat. Każdy poniszczony, bo wiele razy otwierany i towarzyszył mi w każdym momencie. Na czubku znajduję się mój teraźniejszy dziennik w chmurkowym klimacie i z hiszpańskim motywującym napisem: "Nie czekaj aż przejdzie burza, tańcz na deszczu!"


Oprócz planowania czasem, interesuję się i inspiruję się wieloma rzeczami, co wzbogaca moje życie. Bo nie trzeba być tylko kucharzem specjalizującym się w kuchni włoskiej przez całe życie, trzeba też spróbować zrobić sałatkę grecką albo amerykańskiego hamburgera. To różnorodność naszych doświadczeń wzbogaca nas jako ludzi.

Więc zacznij tworzyć swój pamiętnik i planuj lepiej swoje życie. 
Szukaj nowych rzeczy.
Nie narzekaj tylko zmieniaj to co Ci przeszkadza.
Nigdy nie poprzestawaj na tym co już masz, wymagaj przede wszystkim od siebie, stawiaj sobie cele. 
Pamiętaj uczysz się przez całe życie, a nie tylko przez okres studiów. 
Doświadczaj i poznawaj, aby lepiej rozumieć siebie i świat!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz